راه بدون بازگشت

این مقاله از سایت کتابخانه عقیده دانلود شده است.

www.aqeedeh.com 

 


آدرس ایمیل:

 

book@aqeedeh.com

 

 

سایت‌هاى مفید

www.nourtv.net

www.sadaislam.com

www.islamhouse.com

www.bidary.net

www.tabesh.net

www.farsi.sunnionline.us

www.sunni-news.net www.mohtadeen.com

www.ijtehadat.com

www.islam411.com

 

 

www.aqeedeh.com

www.islamtxt.com

www.ahlesonnat.com

www.isl.org.uk

www.islamtape.com

www.blestfamily.com

www.islamworldnews.com

www.islamage.com

www.islamwebpedia.com

www.islampp.com

www.videofarda.com

         

 

 

تألیف:

جمعی از نویسندگان

 

 

تهیه:

اسحاق دبیری/

 

چاپ اول ۱۴۲۸/۱۳۸۶هـ

 

 

 

راه بدون بازگشت

 

 

ترجمه:

ذِهاب بِلا عَوده

 

 

تالیف: ابوعبدالرحمن

 


الحمدلله وحده والصلاه والسلام على من لا نبی بعده نبینا محمد وعلى آله وصحبه، أما بعد:

ناگهان خبر می‌رسد که فلانی فوت کرد:

«عن أبی سعید الخدری t قال: کَان النبی ص یَقُولُ: إذا وُضَعَت الجَنازَهُ فَاحتَمَلَها الرِّجالَ عَلی أعَناقِهِمَ فِإن کانَت صالَحِهً قالَت قَدِّمونی وإن کانت غَیرَ صالحِهٍ قالت لأَهلِها یاویلَها أینَ تَذهَبوُن بها، یسمع صوتها کلّ شیءٍ إلاَّ الإنسان، ولو سمع الإنسان لَصَعِقَ». (البخاری).

از ابو سعید خدری t روایت شده که پیامبر ص می‌فرمود ‌هرگاه جنازه‌ای را گذاشتند و برای قبرستان آماده شد. مردم آن را بر دوش خود حمل می‌کنند. اگر صالح و نیکوکار باشد می‌گوید: مرا به جلو ببرید، و اگر آدم بدی باشد به خانواده‌اش می‌گوید: وای بر او کجایش می‌برید «چه عذابی در انتظار او است». صدای این فریاد را بجز انسان همه چیز می‌شنود، و اگر انسان آن را بشنود بیهوش خواهد شد.

بعد از انسان چه چیزهایی بر جای می‌ماند: «قال النبی ص «یتبع المیت ثلاثه: أهله وماله وعمله: فیرجع اثنان ویبقی واحد، یرجع أهله وماله ویبقی عمله». (متفق علیه).

رسول الله ص می‌فرماید: سه چیز بعد از مرده به او ملحق می‌شود. خانواده، ثروت و مال، و اعمال وی، سپس دو مورد آن باز می‌گردند و یکی از آنها باقی می‌ماند و «با او وارد قبر می‌شود» خانواده و ثروت او بر می‌گردند، و عمل وی همراه اوست.

موعظه

عَنْ عَبْدِاللَّهِ بن مسعود   t قَالَ: خَطَّ النَّبِیُّ ص خَطًّا مُرَبَّعًا، وَخَطَّ خَطًّا فِی الْوَسَطِ خَارِجًا مِنْهُ، وَخَطَّ خُطَطًا صِغَارًا إِلَى هَذَا الَّذِی فِی الْوَسَطِ مِنْ جَانِبِهِ الَّذِی فِی الْوَسَطِ، وَقَالَ: «هَذَا الإِنْسَانُ، وَهَذَا أَجَلُهُ مُحِیطٌ بِهِ، أَوْ قَدْ أَحَاطَ بِهِ، وَهَذَا الَّذِی هُوَ خَارِجٌ: أَمَلُهُ، وَهَذِهِ الْخُطَطُ الصِّغَارُ: الأَعْرَاضُ، فَإِنْ أَخْطَأَهُ هَذَا، نَهَشَهُ هَذَا، وَإِنْ أَخْطَأَهُ هَذَا، نَهَشَهُ هَذَا». (بخارى:۶۴۱۷).

عبدالله بن مسعود t میگوید: نبی اکرم ص مربعی رسم کرد و خطی هم از وسط آن، رسم نمود طوریکه از آن، خارج میشد. و پیرامون آن قسمت از این خط که داخل مربع، قرار داشت، خطهای کوچکی رسم نمود که به سوی آن، در حال حرکت بودند و فرمود: «این خط که داخل مربع قرار دارد، انسان است. و این مربع، اجل اوست که وی را احاطه کرده است. این خط که خارج از مربع، قرار دارد، آرزوهایش میباشند. و این خطهای کوچک، مسائل و مشکلاتاش هستند. اگر انسان از یکی از اینها نجات پیدا کند، به دام دیگری میافتد. و اگر از دومی، نجات پیدا کند، به دام آن یکی دیگر، خواهد افتاد».

       
 
   

اجل

 

 

 

 

 

 

 

شکل مربع برابر حدیث فوق

 

«عَنْ عَلِیٍّ t قَالَ: کُنَّا فِی جَنَازَهٍ فِی بَقِیعِ الْغَرْقَدِ، فَأَتَانَا النَّبِیُّ ص فَقَعَدَ وَقَعَدْنَا حَوْلَهُ، وَمَعَهُ مِخْصَرَهٌ، فَنَکَّسَ فَجَعَلَ یَنْکُتُ بِمِخْصَرَتِهِ، ثُمَّ قَالَ: «مَا مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ، مَا مِنْ نَفْسٍ مَنْفُوسَهٍ، إِلاَّ کُتِبَ مَکَانُهَا مِنَ الْجَنَّهِ وَالنَّارِ، وَإِلاَّ قَدْ کُتِبَ: شَقِیَّهً أَوْ سَعِیدَهً». فَقَالَ رَجُلٌ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، أَفَلا نَتَّکِلُ عَلَى کِتَابِنَا وَنَدَعُ الْعَمَلَ، فَمَنْ کَانَ مِنَّا مِنْ أَهْلِ السَّعَادَهِ فَسَیَصِیرُ إِلَى عَمَلِ أَهْلِ السَّعَادَهِ، وَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَّا مِنْ أَهْلِ الشَّقَاوَهِ فَسَیَصِیرُ إِلَى عَمَلِ أَهْلِ الشَّقَاوَهِ، قَالَ: «أَمَّا أَهْلُ السَّعَادَهِ فَیُیَسَّرُونَ لِعَمَلِ السَّعَادَهِ، وَأَمَّا أَهْلُ الشَّقَاوَهِ فَیُیَسَّرُونَ لِعَمَلِ الشَّقَاوَهِ». ثُمَّ قَرَأَ: ﮧ  ﮨ  ﮩ  ﮪ  ﮫ  ﮬ  ﮭ    ﮮ   ﮯ  ﮰ  ﮱ  . (اللیل: ۵ – ۶(. الآیَهَ. (بخارى:۱۳۶۲).

علی t میفرماید: برای تشییع جنازه‌ای به قبرستان بقیع غرقد، رفته بودیم. رسول الله ص تشریف آورد و نشست. ما نیز اطراف او نشستیم. رسول الله ص که عصایی در دست داشت و نوک آن را آهسته بر زمین می زد، فرمود: «کسی در میان شما نیست و اصلا هیچ انسانی وجود ندارد، مگر اینکه جایگاهش در بهشت و دوزخ، معین شده و سعادت و شقاوتش، تعیین گردیده است». یکی  عرض کرد: ای رسول خدا! پس چرا عمل را کنار نگذاریم و به تقدیر خود، توکل نکنیم؟ زیرا هر کدام از ما، اهل سعادت باشد، خود به خود بسوی عمل اهل سعادت، میرود و اگر، اهل شقاوت باشد، به سوی عمل اهل شقاوت میرود.

رسول الله ص فرمود: «چنین نیست، برای اهل سعادت، انجام اعمال نیک، آسان میشود، و برای اهل شقاوت، ارتکاب اعمال بد، آسان میگردد». سپس، آنحضرت ص این آیه را تلاوت فرمود: ﮧ  ﮨ  ﮩ  ﮪ  ﮫ  ﮬ  ﮭ    ﮮ   ﮯ  ﮰ  ﮱ  .

«اما آن کس که (در راه خدا) انفاق کند و پرهیزکاری پیش گیرد. و جزای نیک (الهی) را تصدیق کند. ما او را در مسیر آسانی قرار می‌دهیم».

و در روایتى: «کُلٌّ یَعْمَلُ لِمَا خُلِقَ لَهُ أَوْ لِمَا یُسِّرَ لَهُ». (بخارى:۶۵۹۶).

«هرکس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *